lördag 8 mars 2008

Yushchenkos tal till kvinnorna

Ukrainas president Viktor Yushchenko tal till de ukrainska kvinnorna på internationella kvinnodagen idag, 8 mars:


" Jag gratulerar er till den anländande våren, till den kvinnliga skönheten som idag blomstrar i Ukraina. I mitt hjärta hyser jag de ömmaste känslor för er. Miljoner ukrainska mäns hjärtan är charmerade av er, lojala mot er och tacksamma för er kärlek. [...]

Önskar er lycka, kärlek, den nödvändig trygghetskänslan som säger att allt kommer bli bra i våra liv, i våra relationer, i våra familjer. Allt som vi gör, gör vi för er. Och denna dag, tillsammans med Mors dag i maj, och sannolikt var dag gratulerar vi er. Vi älskar er, högaktar er och tackar er – våra mödrar, hustrur, älskare och tjejkompisar, våra döttrar – alla viktiga kvinnor i våra liv. [...]

Önskar er god hälsa, att era viljor och drömmar uppfylls, att ni fylls av inspiration och god humor och även den visdom, som skyddar oss alla. Med kärlekens och hoppets helgdag gratulerar jag er ukrainska kvinnor, de charmigaste och bästa i hela världen.”

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var konstigt sagt. Hela den här grejen med från oss heterosexuella, yrkesarbetande män till er, fromma Madonnor.

Anna-Maria sa...

Men det är det som är så spännande - skillnaden mellan 8:e mars i östeuropa och i Sverige. I Sverige är det en högtid för feminism och jämställdhet, och där är det en högtid för femininitet och dyrkandet av kvinnan.

Anonym sa...

Hur ligger det till med opinionsundersökningar i Ukraina? Görs de? Om det nu är så att synen på kvinnan skiljer så borde man kunna mäta och få fram hur mycket. Samma frågor i Sverige och öst alltså.

Ett eventuellt problem är att det förmodligen är mer social desirability när man frågar om kvinnosyn i Sverige i jämförelse med östra Europa.

Som tur är så kan man komma åt sånt med experiment! Paul Sniderman vid Stanford har använt experiment i opinionsundersökningar för att mäta rasism.

Anonym sa...

Jocob: Det där var konstigt sagt. Hela den här grejen med att allt som inte är som här i Sverige och i västvärlden är konstigt, fel och upprörande.

Du ger uttryck för tvättäkta imperialism - liksom de flesta svenskar (så du kan väl inte rå för att du reagerar som du gör...).

Tack till bloggen för intressanta upplysning och iaktagelser som inte går igenom ideologisk och värderingsmässig kemtvätt!

Jacob Sohlberg sa...

Jag är alltså en imperialist om jag blir irriterad över stereotypa mans- och kvinnoroller? Det här håller inte. Jag slutar att kommentera.

Anna-Maria sa...

Men angående din fråga Jacob om opinionsundersökningar är jag säker på att det görs massor, men har inget tips så här på rak arm...

Men jag har ett annat tips, sidan "Ukrainian Women's Movement and Transnational activism"
http://www.ukrainejlf.typepad.com/

Hanna sa...

Jake - Paul Sniderman, har han tagit hjälp av den heliga Q-metoden när han experimenterar fram mätbar rasism? För att nå en förståelse av kvinnosyn i främmande land måste man nog göra en kvalitativ studie först. haha. that's it.

Ex Oriente de Lux - Jag försöker hålla mig på mattan och inte döma med blint västerländska ögon det som jag betraktar. Jag försöker förmedla allt jag tycker är dödskönt med Ukraina, men skriver inte så mycket rakt ut om det jag tvivlar på (eftersom jag inte förstår allt - min kvalitativa kulturstudie ger fortfarande långt ifrån en valid grund). Men just heteronormen och den extremt markerade genusuppfattningen i stora delar av samhället är... ogillas!

Fördomar mot alla som inte är hetero och alla som kommer från mörkare-hy-breddgrader är extremt utbredda. Folk som jag ändå tycker jag delar ganska många värderingar med på ett lite ytligare plan - säger sig plötsligt ogilla muslimer, eller att vita är bättre än färgade. vi pratar utbildade människor. det är riktigt obehagligt.

I Kiev bor det inte många färgade. När jag väljer stad att bo i nästa gång ska det vara ett mångkulturellt ställe. Där folk förstår det supergoda av blandning och respekt.

Anonym sa...

Jacob: Nu tycker jag inte att du ska sluta att kommentera, i en blogg som du tycker är läsvärd, bara för att jag kommer med en "taskig" kommentar.

I övrigt tycker jag att World value survey och Ingleharts value map är intressanta i sammanhanget.

Själv har jag levt i Ukraina några månader och kan väl hålla med om att det visst finns fördomar. Men när det gäller Yushenkos tal så handlar det inte alls om fördomar, anser jag. Det handlar om något som de allra festa ser som fullt naturligt, inte minst kvinnorna. De förväntar sig ett högtidstal av presidenten, de vill vara kvinnor och bli betraktade som kvinnor, tro mig. Det finns inget förtyck i det, inga fördomar. Däremot är det en fördom att tro att denna syn på kvinnor och män, kvinnligt och manligt bygger på fördomar eller förtryck.