söndag 9 mars 2008

International women's Day - eftersnack 1

Vi var på pub Kupidon igår kväll, på "kvinnodagen", med bland andra de väldigt festuppskattande tjejtjusarna och bilmekanikerna från Belarus. En av dem, Andrei, poeten från Brest, blev riktigt till sig av den medryckande levande musiken, gjorde succé då han sjöng och dansade tillsammans med sångerskan. Han bad senare om mikrofonen och höll sitt tal till kvinnorna (vilket i hans fall inte sker enbart den 8 mars, utan vid vart festtillfälle; kvinnorna får ordentligt med hyllningar på varje fest Andrei närvarar på). En tuff feminist som spexade improviserat med bandet under hela kvällen tog sedan mikrofonen från Andrei ”Säg som det är istället, gratulera er själva, i själva verket är det männens dag, 8 mars. Den dagen kan ni vara säkra på att ni får sex. …” Andrei svarade att eftersom kvinnor är så visa så är han säker på att de förstår att skilja mellan bra och dåliga män…

I fredags firades dagen på arbetsplatsen. Vi kvinnor blev uppvaktade av männen med blommor och hjärtformade gräddtårtor.

10 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Det låter kul. Bra feminist där! Men jag är säker på att Andrejs tal var bättre än Jusjtjenkos.

Hanna sa...

Jo det var en kortare och bättre version.

Sophy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sophy sa...

Är det bara i Rossija, eller finns det Mannens dag i Ukraina också? De har visst bytt ut Fosterlandsförsvararnas dag till en mer generell "Mannens dag".
Den firades, åtminstone i St Petersburg, genom att män fick gratis kakor på bagerierna och ett visst mått av presentutdelning för dem som hade en tjej. Annars tyckte jag mest att det ändå fortfarande verkade handla om att hylla fosterlandsförsvareriet.
Mannens dag finns ju inte i Västeuropa, borde vi ha en sån? Och vad skulle man i så fall göra då?

Anonym sa...

Sofia, hur menar du? Förra året när jag var i Ryssland var det iaf fortfarande fosterlandsförsvararnas dag. Visserligen firas alla män mer eller mindre (även de som inte gjort militärtjänst). Skolpojkarna får ex. gåvor av sina kvinnliga klasskompisar. Så har det varit mycket länge. Jag har inte hört att "День защитника Отечества" skulle ändrat karaktär och "bytts ut".

Gratulerade lite ryska tjejkompisar till 8 mars och det var populärt. I Sverige hade väl tjejer trott att man var dum i huvudet om man är lika artig som mot ryskor. Hjälper man ex. en svenska på med ytterkläder är det nog större risk att få stryk än ett tack. Fundera på den! ;)

Sophy sa...

ja den ska vi fundera på. om ni män är artiga nog att ge oss lika lön åt lika arbete och lite annat smått & gott så blir vi nog i alla fall lite glada, eller vad tror du?

jag vet inte, jag baserar min info på ett antal tjejer som kallade det för Mannens dag och ett kondis som delade ut kakor. jag vet också att det fortfarande är fosterlandsförsvararnas dag, men enligt de här tjejerna så börjar det iaf fungera som Mannens dag praktiskt lagt innan Kvinnodagen.

Anonym sa...

Sofia, då är jag med angående 23 februari. Låter ungefär som jag upplevde det också.

I övrigt. Min kommentar angående artighet kanske var lite dumt formulerad. Vad jag gav uttryck var lite grann av den förvirring jag kände när jag kommit hem till Sverige halvt "russifierad" och öppnade dörrar mm åt tjejer på högskolan, vilket de ofta inte uppskattade. Förstod aldrig vad problemet var med att jag var artig. I övrigt så orkar jag inte ge mig in i någon debatt om jämställdhet. Hade sådana debatter i Ryssland med ryskor och då var det alltid jag som var "feministen", så jag känner inga behov att rättfärdiga mig. Nej, inget land i världen är helt jämställt och jag tycker inte det är självklart att det är fult att bete sig som en gentleman bara för att vi kommit lite längre här.
Понятно?

счастливо! :)

Sophy sa...

Erik, jag lovar öppna dörren åt dig om vi ses nån gång! Alternativt hjälpa på med jackan. Gärna på 23 februari!

Anna-Maria sa...

...eller vilken annan dag som helst kanske.

Hanna sa...

Varför firas fosterlandsförsvararnas dag just den 23 feb kan man fråga sig. Jag frågade min vän istället, varpå jag fick svaret: Det var lenins eller Stalins hemliga älskarinnas födelsedag.

Fundera på den ni!