måndag 24 mars 2008

Kiev gästas av stjärnona

Ikväll gästades konserthallen Palats Ukraina av norrmännen Jan Gunnar Hoff Group med Mike Stern. http://www.myspace.com/jangunnarhoff

Per Jørgensen på trumpet och sång var bäst på scen. När han började utstöta underbara toner var det som att lyssna till Pat Metheny & Lyle Mays's As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls. Normännen var lugna som norrbaggar bör, Mike Stern stissig som en amerikan på elgitarr.

I lördags gästades klubb Cinema av Londonbaserade Ninja Tunes DJ Vadim. Han spelade lauryn Hill, M.I.A, Stevie Wonder, Michael Jackson, och även om dessa musikmakare är bland de bästa inom dansgolvgenren, så var min reaktion på "Last night a DJ saved my life" och de övrigt simpla valen och de väldigt tråkiga övergångarna och det fula halsbandet "Last night a DJ killed his life".. (det sista var alltså min reaktion, ibland har jag svårt med språket - det blir för invecklat)

Jay-Jay Johansson spelade på klubb Xlib (bröd) häromveckan. Det var en skön konsert - som att kliva tillbaka tio år. Eh. Han är duktig. Och han spelade det som jag hörde ikring då massive attack och portishead var favoriterna (förresten snarare 13 år tillbaka i tiden). Det slog mig då att man kan leva om sitt ungdomliga liv, i Kiev. Jag har ordnat mitt gamla "bo på kalmar nation-liv" på podol. Studentkollektiv, konserter, filmer, DJ sets...

You Can Do It Again - In Kiev

4 kommentarer:

Villle sa...

Wow, vilka musikupplevelser! :)

Sophy sa...

Intressant! När jag är på utlandet, särskilt i Östra regionen, känner jag mig tvärtom alltid 10-15 år äldre: totaldissad av alla 20-åringar med flashiga jobb, päls, bling och karaktär. Det är alltid lika skönt att komma hem till Skandinavien där alla är tonåringar until death do us part, går på Möllan och dricker 25-spänns öl.

Hanna sa...

Några fler musikupplevelser under den senaste månaden som jag glömde skriva om i gårdagens inlägg:

DJ BUTCH från Tyskland spelade på Xlib och fick hela dansgolvet att le-le-le av fantastiska övergångar och ackumulerande takter...

NEW YOUNG PONY CLUB; SHIT DISCO, DIGITALISM och BOOKA SHADE fick plats i en stor utställningshall på andra sidan Dnepr. SHIT DISCO ger en blandning av Belarus' Drum Ecstacy och Scotlands Franz Ferdinand. Mycket normalno. Astonishing till och med. NYPC är stjärnor och Digitalism inga dåliga djs från deutchland.

Visst känner jag mig ibland lite gammal här, Sofia. Hm. Det gäller att hitta rätt kompanjoner! Dina finns kanske på Gribojedov och Tvättmaskinen (Styrka)???!!!!?

Sophy sa...

DJ BUTCH kanske borde bli kompis med DJ GENDER som brukar spela skivor på Achtung Baby i St Pete? Ja, men visst handlar det om kompanjoner. Och så länge man är snygg spelar det ju ingen roll om man är gammal, var det än är i världen!