onsdag 6 februari 2008

WTO-ja, NATO-nja, rak rygg och armbågar

Och visst lyckades Jusjtjenko och WTO-chefen P. Lamy skriva under det där protokollet, som ska leda Ukraina in i WTO-medlemsskap. Fanan högt. Visst är vi internationella. Visst är vi samarbetsvilliga. Stolta.

Ja, så länge varade den känslan, för samma dag (5:e februari) bröt det ut tumult bland ledamöterna i det ukrainska parlamentet. Även detta handlade om Ukrainas samröre med internationella organisationer, eller rättare sagt NATO.


Slagsmål?

Inte helt lätt att förstå varför parlamentsledamöterna behöver ta till armbågar och knytnävar. Regeringspartiet menar i varje fall att presidenten, premiärministern och parlamentets talman inte har rätt att komma överens med NATO om en MAP (NATO's Membership Action Plan), utan att det har hållits folkomröstning i frågan. Regeringspartiet ville stoppa detta, och de andra partierna försöker här stoppa dem som försöker stoppa det.

Var det tydligt? Nej, inte för mig heller.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jag kastade ett öga på teven när de visade gnabbet. Jag börjar misstänka att de sitter på jobbet och kämpar eller vad de nu gör alldeles för länge på dagarna att det här blir det natuliga uttrycket för sexuell frustration.

Efterfrågar sålunda ny HR-strategi för verchovna rada!

Lite life coaches and flexible hours kanske kan till att eliminera de rutinmässiga slagsmålen?

Eller lite genus mainstreaming?

Maria sa...

att det här blir det natuliga uttrycket för sexuell frustration


+10000!!!!

Jag såg det också på tv. Det känns att dom bara röker, dricker kaffe och fajtas hela tiden. Och så dom får 25.000 grivnor ($5000)i lön varje månad. JAG VILL OCKSÅ HA ETT SÅNT JOBB!!!! Jag vill inte spela orkester!!! Jag slutar!!! Jag vill jobba där! Men då ska jag sitta där i lugn och ro, läsa nån tidning och bara trycka på knappen ibland, det räcker nog, eller hur? :-)

MIn mamma skojar att det roligaste tantserien är när dom visar allt det här på tv:n... det är ju sant...

Anna-Maria sa...

Hanna, kan inte du bli HR-coach för verkhovna rada. Snälla!!!

Anna-Maria sa...

HR-coach kanske det inte heter :-) Men HR-ansvarig, och sen rekrytera lite fina livscacher åt dem på samma gång.