lördag 9 februari 2008

Vad är Europa?



Europa är inte bara EU! Sant eller falskt?

3 kommentarer:

Maria sa...

jag förstod inte riktigt vad du menade... men.. är Kazakhstan också Europa?!!!!... Ojojoj.. Hur ska det gå..
Jag vet att vitryssar tycker att deras land ligger precis i Europas centrum..och så en del ukrainare tycker det också..haha.. själv tycker jag att det är löjligt... hur kan man bestämma var Europas centrum ska ligga egentligen? :-?

Anna-Maria sa...

Ja, jag trodde inte heller att Kazakhstan räknades till Europa, men det gör det faktiskt.

Tittar man på kartan så har ju Vitryssarna rätt. Mitt i Europa. Men i verkligheten...njae. Det är läskigt många svenskar som inte ens vet var Belarus/Vitryssland ligger, så får alla reda på det kanske landet rör sig lite närmre mot mitten i varje fall.

Maria sa...

nja... det är en massa svenskar som inte vet vad Ukraina är.. men dom säger visst"jaja, det vet vi" när man berättar om Tjernobyl och Jusjtjenko (eller hur det stavas)och Orange revolutionen... Jag faktiskt skämdes så då när man klappade mej på axel och sa att liksom "det kommer att gå bättre för Ukraina nu när Jusjtjenko kommer till makten" för jag såg ju allt det där som hände precis mittemot min musikhögskola varje dag och jag trodde inte att det var liksom seriöst, jag såg bara show som man visade för hela världen att liksom se! vi bygger demokrati. Men jag såg också en massa poliser och även några snipers på skolan (skolans tak var ju en perfekt plats att skjuta ifrån) och så en massa skitiga biotoaletter bredvid skolan och små tält där dom som "demonstrerade" (jaha, dom fick minst 20-25 euro per dag för det här.. så att en massa studenter fick extraknäck)fick mat som luktade så äckligt... och så på kvällar var jag hemsk rädd att gå ensam från skolan till t-banan för att dom där "demonstranter" hade inte råd med boende )det kostar ju en del i Kiev) och så dom sov på bänkar och trapphus och varsomhelst..och så dom söp förfärligt... jag som hade en fiol med var jätterädd att nån kude ta den av mej och sticka kanske en kniv i min unga kropp... eller ännu värre.. Det var så mycket kriminalitet då i Kiev. Tänk att en massa gubbar, kanske dom som har tillbringat en del av sitt liv i fängelset (så såg dom ut i alla fall) gick runt i stan och kunde göra vad som helst.. att man snattade på affärer var vanligt, en massa dyra butiker fick stänga sina dörrar inför konsumenter för att vem som helst kunde komma in och göra vad som helst.. man var rädd för det här "demokrati" och "revolution". Man var rädd för att gå ut och köpa mat, för ingen visste vad som skulle hända. Poliser var överallt.Demokrati? Nej, det påminde snarare om nåt krig. Konstigt krig. Jag var jätterädd att Ukraina skulle börja inbördeskrig eller stänga gränser eller göra nåt sånt här dumt... för jag skulle åka till Sverige då. Jag fick åka till sverige i alla fall och det kändes så... asså overkligt att det verkligen fanns ett land som hette Ukraina och så nåt hände där...nån revolution.. jag kände mej så tryggt på nåt sätt. och så mina bekanta och vänner började ju fråga direkt om hur det går för Ukraina. Vad kunde jag svara? Show. Nån vill komma till makten och alla ser vilka medel han använder för att nå sitt mål. Att det är bara löjligt och så det blir inte bättre för Ukraina.

om några år efter det kan jag se att det var inte mycket som har ändrats. Inflationen, priser stiger, löner står på samma låga nivå, man lovar "ljus framtid" på tv, men man ser att det kommer aldrig att hända. och det känns helt hopplöst. Vi har europeiska priser på en del grejer som mat, kläder och skor. Men hur kan man klara sej om man får 1000-2000 grivnor (200-400 dollar) per månad?... Så är det. Det här är verklighet... Och så det är inte konstigt när jag börjar skratta när nån säger att Ukraina är ett av europeiska länder.. Ukraina är ett konstigt land och så vi ukrainare inte riktigt förstår vad som pågår här. Vi också drömmer om att vara med i Europeiska Unionen, men tyvärr, man får nog vänta på det i kanske 30 år. Det finns mycket att tänka på...