torsdag 1 maj 2008

wanna know more???

Aha, jag väckte intresset!

Nu ska jag berätta varför omflyttning skulle vara så gynnsamt för båda våra samhällen, och hela världen såklart.

För Sverige och det svenska samhället:
1. Det bor för få människor i Sverige, det är tråkigt. Sverige behöver mer av ukrainare. De är avslappnade och tuffa.
2. Erfarenheter från det ukrainska samhället skulle ge ett lyft åt företagssamheten i Sverige.
3. Svenskar som flyttar till Ukraina skulle se på Sverige med andra ögon och kanske öppna ögonen för omvärlden och skapa efterfrågan på omvärldsrapportering istället för politikers kärleksaffärer eller småbrott.

För Ukraina och det ukrainska samhället:
1. Ukrainare tycker det är roligt med svenskar
2. Svensk erfarenhet är värdefull för utveckling av standardgrejjer. Jag väntar tex på ett kölappsystem. Såna där enkla saker. (Eller varför ska de ha samma kölappsystem som oss? Då försvinner ju charmen med köandet och kökonsten.) Men ett genomsyrat miljötänk och jämställdhetstänk, det är områden jag anser svensk erfarenhet skulle kunna bidra med i Ukraina.
3. Ukraina skulle må bra av massa svenskar som är så glada och lättade över att det är varmt och soligt! Kanske skulle antalet leenden på tunnelbanorna öka:)

Ja, det var det jag kom på så här på rak arm.

Raka armen.

6 kommentarer:

Anna-Maria sa...

anonym vågade säga att han/hon inte förstod, det vågade inte jag :-)

så tack Hanna för denna eminenta förklaring. det är såklart att vi flyttar.

come on!

Erik Petersson sa...

Vi kan börja med att unilateralt utfärda medborgarskap till ukrainarna. Sen rullar det nog på. Pax för 500.000 till Småland!

Anna-Maria sa...

Ja, generösa ukrainarna i sveriges snålaste landskap skulle kunna bli intressant.

Men det är kanske bara en myt att smålänningar är snåla...

Erik Petersson sa...

Min tanke var att göra Jönköping till en metropol, något som den staden förtjänar.

Anonym sa...

varför ska man ha så många ukrainare i Sverige? Det räcker väl att man hör nån prata ryska nånstans ute på stan...

Är det nån som törs gå och lyssna på Paul McCartney eller Scorpions imorgon i Kievs centrum? Det luir 2 konserter på europeiska torget och majdan nezelezhnosti. Tyvärr för jag stanna på musikhögskolan och öva, har violinprov (sista i mitt liv!!!) på musikakademin... bä... men kanske det hörs ganska mycket där inne, så att det räcker...

Hanna sa...

oh no, missade jag paul mccartney igår!!?? det händer för mycket i kiev! Låt oss flytta över en del av händelserna till Sverige!!!