tisdag 22 januari 2008

Den saknade pirogen

Jag hittar nästan inte bland tunnelbanegångarna vid kontraktova ploshcha nu när alla sjal-, strump och fruktstånd försvunnit. Vart har de tagit vägen? Det verkar som att någon ny lag om gatuförsäljning slagit i kraft under den månad jag varit i Sverige. 1 januari brukar ju kunna vara ett magiskt datum. De tio minutrarna jag hade satt av till priog utanför tunnelbanestationen mellan arbete och körövning, blev tomma på piroger. Om jag inte ville ha sockerkakor såg jag enda möjligheten att stilla en mage på coffee house, där smörgåsarna kommer i trekantplastförpackningar och kostar uppåt motsvarande 50 kr. Middagen uteblev. Jag hoppas att priog-babushkan bara hade slutat för dagen och inte blivit ivägkörd.

5 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Usch vad trist. Undrar just vad som kan vara syftet med en sådan lag (om det nu beror på en sådan) - att komma åt den svarta marknaden kanske?

I sånt fall kan man verkligen tala om att slå nedåt.

Hanna sa...

Det är väl ett steg i utvecklingen. Den sk övergången mot en västvänlig marknadsekonomi. I Polen försvann alla dessa försäljare för ett antal år sedan. Men jag som vitryss wannabe får Minsk-känslor av de tommare utrymmena. Gångarna är gråare utan frukter och randiga strumpor. Vad som fortfarande skiljer sig från Minsk är den enorma folkmängden som rör sig ikring. Nej jag känner att jag måste kolla upp det här närmare. Kan inte hålla på och dra slutsatser efter en metrostation.

Anna-Maria sa...

Ja, kolla så vi får veta!!!

Hanna sa...

Mm, Hannas forskning föreslår att de bortachasade försäljarna i tunnelbanegångarna vid kontraktova har blivit godtyckliga mål för uppstädning av ej registrerad försäljningsaktivitet... Intressen hit och dit, och sådana ger inte alltid logiska resultat. Det tycks inte vara någon speciell ny lag utan gammal som man som polis kan välja att ta seriöst eller ej.

Villle sa...

Hanna, du som vitrysk wannabe!!! Ha ha ha :)